Vermijd stress en leer ontspannen leiding geven met dit stappenplan

Stress is een keuze!

Heb jij wel eens nagedacht over jouw de keuzes die je hebt bij stress? Of roep je vooral dat je het druk hebt? Voel je dat je ‘op scherp’ staat? Gaat het leidinggeven steeds vaker met een korter lontje? Ben je moe en heb je het gevoel dat je werk je privé leven beïnvloedt?

Het is herkenbaar onder managers en leidinggevenden. Ze hebben het druk, ervaren stress, hebben het gevoel achter de feiten aan te lopen en missen het gevoel van voldoening en soms ook van waardering en een teamgeest. Ze hebben het gevoel er alleen voor te staan en niet het idee het met iemand te kunnen delen. Noch hun werk, noch hun ideeën, nog hun gevoelens van irritatie,  frustratie en vermoeidheid.

Stressfactoren

  1. Onduidelijkheid
    Er zijn veel zaken waar we ons zorgen over kunnen maken als het gaat over ons werk en één van de grootste angsten is de afgelopen jaren ons baanbehoud geweest. ‘Niets is zeker’, werd er geroepen en dat knaagt en die onduidelijkheid is een zorg. Anderzijds is onduidelijkheid over wie wat wanneer doet ook een stressfactor. Zorg dat je als leidinggevende de kaders helder hebt met duidelijke taken. Zowel voor jezelf als je team. Bied duidelijkheid over wie, wat, waar, hoe en wanneer en maak duidelijk als dit onduidelijk is (en bij voorkeur met informatie over wat wél duidelijk is!)
  2. Taken en verwachtingen
    Passen de taken bij de persoon die ze toebedeeld heeft gekregen? Veel stress ontstaat door taken die een te hoge werkbelasting met zich meebrengen, onder tijdsdruk uitgevoerd moeten worden, een onduidelijke taakomschrijving hebben of teveel verantwoordelijkheden met zich meebrengen. Zorg dat de taken in balans zijn met zowel de capaciteiten als de verwachtingen, manage dit. Zorg ervoor dat zowel de medewerkers als jezelf niet overvraagd worden.
  3. Waardering en beloning
    Wanneer we ons werk met plezier kunnen doen voelen we ons lekkerder, vitaler! Het is belangrijk om werk te doen wat ons een gevoel van voldoening en zingeving bezorgt. Dat is een deel van de beloning die we in onszelf kunnen voelen, en zelfwaardering oplevert. De andere vorm van waardering is een beloning in de vorm van salaris en een uitgesproken woord in de vorm van een compliment dat hetgeen gedaan is van waarde is voor de organisatie. Stress ontstaat als er een disbalans is tussen de energie die in het werk gestoken wordt en de waardering / beloning die er tegenover staat. Wanneer deze stress te lang aanhoudt gaat het ten koste van het functioneren en is het van belang dat het leidinggeven niet meer over het functioneren maar over de waardering en beloning van de werknemer gaat. (Zowel de zelfwaardering als die van collega’s, jou als leidinggevende en de organisatie).

Je overtuiging is de werkelijke stressfactor!

Je overtuiging bepaalt hoe jij je voelt. Daarmee kan je kiezen welk gevoel je wil creëren. Hiervoor is het belangrijk bewust te zijn van je gedrag en onderliggende overtuigingen. Vaak denken mensen dat de gedachte na het gevoel, de ervaring komt. Maar het tegenovergestelde is waar. Je overtuigingen bepalen hoe jij je voelt!! 

Gemiddeld heeft een mens ca. 60.000 gedachten per dag. Daar zitten héél veel (onbewuste) overtuigingen tussen. Alles wat je waarneemt wordt gefilterd door onze overtuigingen, gebaseerd op onze eerdere ervaringen, meningen, oordelen, labels, kaders, regels, alsook onze criteria en waarden.

Zodra we iets zien of horen hebben we direct een bevinding, een oordeel: Dat is mooi, lelijk, lekker, aardig, etc. Het helpt ons om duidelijkheid te scheppen in de wereld en onszelf een plek te geven. Omdat we zo kijken en de wereld ervaren op basis van onze overtuigingen, kunnen we niet meer oordeelvrij ervaren. De oordelen, overtuigingen bepalen ons gevoel en dat kan stress opleveren.

Bijvoorbeeld de overtuiging dat je niet naar huis kan als het werk nog niet af is. Of dat jij die ene klus moet doen, omdat de klant jou verwacht en niet je collega. Of wat denk je van het aangaan van confrontaties met je collega of leidinggevende? De angst dat je de volgende keer niet meer gevraagd wordt? Of niet aardig gevonden wordt? Het zijn allemaal gedachten, overtuigingen die je werk laten doen wat je eigenlijk niet wil of stil laten houden terwijl je eigenlijk je zegje had willen doen. Het levert je stress op! Net als steeds zeggen: “Ik heb het zo druk!”

Anders leren denken, leveren andere overtuigingen op en gaat je een ander gevoel opleveren!
Daarmee is stress een keuze!

Fake it till you make it!

Als eerste is het belangrijk je te realiseren dat de zinnen die je vaak zegt, hardop of in jezelf, bijna altijd overtuigingen zijn. Wanneer dit overtuigingen zijn die negatief geformuleerd zijn en je stress opleveren is het belangrijk deze te veranderen. Direct! Stop dus met zinnen waarin je klaagt of zegt hoe druk je het hebt en begin daar NU mee!
Vervang ze door helpende, bekrachtigende overtuigingen. Zeg dat je rust en overzicht hebt, dat je op jezelf vertrouwt, de verantwoording neemt voor de uitkomst van je keuzes en je grenzen bewaakt. Misschien zijn het zinnen die je nog niet vol zelfvertrouwen uitspreekt of nog niet als zijnde een waarheid voelt? Geen probleem, toch gewoon doen: “Fake it till you make it and you’ll become it!”

Stappen die stress verminderen

  1. Word je bewust van je gedachten. Noteer de regels waarvan jij vindt dat jij, je collega’s, je team en je baas moeten voldoen. Noteer ze allemaal en ontdek zo jouw overtuigingen.
    Maak een top 3 van je meest belemmerende, misschien wel blokkerende overtuigingen en ga onderzoeken wat de angst is die hierachter verscholen ligt.
  2. Leer ze herkennen en erken dat er een gevoel onder verscholen zit dat ongemakkelijk voelt. De meeste overtuigingen zijn ontstaan om ongemakkelijke gevoelens te vermijden. Denk maar aan de regel wanneer je het belangrijk vindt om door die ene persoon aardig gevonden te worden. Je houdt je dan aan je regels om daarvoor te zorgen (en misschien zelfs wel ooit over eigen grenzen te gaan, om het gevoel van onaardig gevonden te worden maar te vermijden).
  3. Accepteer ongemakkelijke gevoelens en angsten die achter belemmerende overtuigingen verscholen gaan. Herken je patronen, erken ze en accepteer dat je ze hebt. Omarm wat er is aan gevoel en adem door. Je zal ontdekken wat de positieve effecten ervan zijn.
  4. Laat los waar je geen controle op hebt. Die behoefte wordt aangedreven door je angsten.
  5. Ken je behoeftes en verlangens en spreek ze uit! Ok, misschien is het uitspreken een stap te ver voor je, maar zorg er in ieder geval voor dat jij ze zelf kent. Onderzoek het en schrijf ze op. Waar heb jij behoefte aan? Wat zou jij willen dat er gedaan werd? Wat zijn jouw drijfveren? Jouw verlangens? En waar in je lijf voel je deze verlangens? Breng ze in beweging en tot uiting!

Hoe meer je leeft vanuit je verlangens hoe meer je leeft vanuit je innerlijke drijfveren. Je zelfwaardering en zelfvertrouwen groeien, waarmee de ruimte voor stress afneemt en voorgoed uit je leven kan verdwijnen!

Ontdekken hoe je stress op andere manieren kan verminderen? Kijk hier naar het filmpje van Brainsmart over ‘managing stress’

 

Benieuwd naar hoe dat werkt voor jou? Vraag meer informatie aan, maak een afspraak voor een gratis intake voor een coachtraject of een training (op maat).

Je kan ook een van onze gratis bijeenkomsten bij wonen of je direct aanmelden via ons overzicht van NLP Opleidingen en Traingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *