Minder piekeren, meer bereiken

Piekeren is als schommelen, je beweegt, maar komt niet van je plaats

Piekeren kost tijd

Ik val maar meteen met de deur in huis waar het gaat over piekeren:

  • Hoeveel tijd besteed jij aan twijfelen en piekeren?
  • Hoe vaak check je wat en hoe anderen het doen?
  • Twijfel je of jouw communicatie juist is? Effectief is? Goed overkomt?

Kortom: Hoeveel tijd ben jij kwijt aan twijfelen, verklarende gesprekken, piekeren en het zoeken van bevestiging bij anderen?

Persoonlijk was ik een tijd lang veel tijd kwijt aan zaken waar ik me liever niet mee bezig hield. Ik kon de hoofdzaken niet altijd scheiden van bijzaken en wilde het graag goed doen, maar het ook begrijpen. Daarbij vond ik het ook belangrijk dat anderen mij begrepen. Ik vond het belangrijk dat steeds opnieuw af te stemmen, vaker dan nodig was.

 

Meer denken, minder communiceren?

Ik ging me persoonlijk ontwikkelen en liep andere paden dan de meeste mensen die ik kende. Ik wilde mijzelf begrijpen en duidelijk leren communiceren, zodat anderen mij ook konden begrijpen. Internet was een uitkomst om informatie te zoeken en antwoorden te vinden en we werden al snel vrienden. De internetwereld gaf me nog meer kansen door sociale media op de kaart te zetten, een verrijking! En wanneer ik twijfelde ‘moest’ ik de twijfels wegwerken door het te willen weten en had ik de informatie nodig om het te kunnen verklaren. Althans, dat dacht ik ….

Ik deed steeds meer moeite om te leren en vooral in de vorm van informatie verzamelen. Mijn interpersoonlijke communicatie nam af en mijn intrapersoonlijke communicatie nam toe

Meer piekeren is minder actie, is minder bereiken

Heb je al door waar ik naar toe ga…..? 

Door kritisch te kijken naar alle denk-, twijfel en piekertijd die je bezig houdt op een dag kun je direct 30% winst behalen. Niet alleen in tijd, maar ook in rust! Je vraagt je misschien meteen af of dit ook voor jou geldt en ik kan je nu al een ja geven, maar niets gaat boven zelf onderzoeken natuurlijk. 30% extra tijd op een dag die je kan besteden aan zaken die jij belangrijk vindt, écht waarde toevoegen aan de kwaliteit van jouw leven of werken. 30% meer rust in je hoofd, zodat er weer meer balans kan ontstaan.

Veel van onze cursisten en klanten schrikken van het resultaat als ze hun daadwerkelijke intra persoonlijke communicatie tijd in beeld hebben gebracht.
(Lees pieker en peins activiteiten en alle regels waarvan je vindt dat je aan moet voldoen. Ikzelf destijds ook!)
Ik start met de vooronderstellingen en basisbeginselen van NLP. Een communicatiemethodiek die je bewust maakt van je bewuste en onbewuste processen. Je verbale en non-verbale communicatie. (Dus ook de aan jezelf opgelegde regels)

Piekeren is een intern proces dat leidt tot stilstand

Piekeren noemen we ook wel een intra-persoonlijk proces. Dit is een innerlijk ‘denk’ proces dat zich in ieder mens afspeelt en bestaat uit:

  • Nadenken en beredeneren over ‘wat als ….’
  • Piekeren
  • Plannen maken
  • Een innerlijke afweging maken
  • Gesprek met jezelf voeren
  • Jezelf overreden

Uiteraard kunnen intra-persoonlijke processen ook positief ingezet worden. Bij Aago is dat een belangrijk onderdeel van alle NLP opleidingen en trainingen:

  • Opsporen en ombuigen van beperkende overtuigingen
  • Versterken van bekrachtigende overtuigingen
  • SMART-doelen stellen
  • Gezonde grenzen stellen
  • Reflectie en meditatie

In alle gevallen is daarbij sprake van een mix van ratio en gevoelens, emoties, waarbij we het lichaam als een belangrijke bron van informatie meenemen.
(Lees hier meer over het belang van lichaamsbewustzijn tijdens communicatie)

Stap 1 in stoppen met piekeren

Het meest makkelijk is je te zeggen dat je ‘gewoon ermee moet stoppen’en als dat werkt voor je, hoef je niet verder te lezen 😉

Piekeren ontstaat uit twijfels, onzekerheid of je het goed, juist gedaan hebt. Wanneer je op jezelf vertrouwt, zijn er veel minder twijfels en geen piekermomenten meer.
We voelen de onzekerheid bij het piekeren vaak wel, maar weten meestal niet hoe deze is ontstaan. En ik kan je vertellen dat deze ontstaat vanuit je ratio en ‘de regels’ die je brein daarbij hanteert.

Wil je dat veranderen? Doe dan de volgende, eenvoudige oefening en start er vandaag mee!

Leg een regelboekje aan: Noteer dagelijks de regels waaraan jij vindt dat je moet voldoen!
Noteer elke verkeerde gedachte, onjuist gedrag of verkeerde antwoord waarvan je vindt dat het eigenlijk anders had gemoeten en noteer de regel waaraan je op dat moment niet voldoet.

Koop een klein notitieboekje en heb het overal bij je. Overal kom je wel gedachten tegen in de vorm van regels die je overtreed. Bijvoorbeeld op een feestje waar je vindt dat je niet genoeg mensen aangesproken hebt, niet grappig genoeg bent geweest of achteraf bekeken het verkeerde cadeautje hebt gekocht. Noteer het kort en vanuit jezelf:

  • Ik moet me niet zo aanstellen
  • Ik mag niet zeuren
  • Zonder koffie kan ik niet functioneren
  • Ik verwacht dat anderen voor mij doen wat ik voor hen doe
  • Ik heb tijd nodig
  • Zonder juiste begeleiding/uitleg kan ik niet verder
    – etc.

Bekijk na een week welke regels je genoteerd hebt en houd nauwkeurig bij wanneer je ‘volgens het boekje’ leeft en wanneer jij ‘je boekje te buiten gaat’
Dit kost tijd, maar die tijd neem je nu ook om door al deze regels in je hoofd tot piekeren te kunnen komen, dan kan je de tijd net zo goed besteden om ze op te schrijven. En mocht je hier nu allerlei gedachten over hebben, waarom je dat wel of niet zou doen, dan is dat een mooi begin van regel 1.

Ik ben benieuwd hoe jij jouw resultaten gaat verbeteren en waar jij de meeste effectiviteit kan behalen.
Laat het weten door een reactie te plaatsen en van elkaar te leren!

Laat je verwonderen!
Pieker minder, bereik meer en creëer jouw succes!

En voor meer rust en helderheid in je hoofd, kan je hier ook nog eens onze blog ‘helderheid van geest’ met ontspanningsoefening en invuloefening voor jouw denkpatronen doen

 

Auteur: Léonne Meijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *