Leren nee zeggen: hoe doe je dat?

Het overkomt bijna iedereen weleens: ja zeggen terwijl je eigenlijk nee zou willen zeggen. Sommige mensen zeggen bijna altijd ja en raken daardoor in de problemen. Ze hebben eigenlijk helemaal geen tijd, hebben achteraf spijt van hun toezegging, voelen zich gejaagd en zijn boos op zichzelf omdat ze ja hebben gezegd en nee bedoelen. Vaak wordt ja gezegd uit angst de ander te kwetsen. Door altijd ja te zeggen op verzoeken van andere voorkom je weliswaar teleurstelling bij hen, maar kan je teleurgesteld raken in jezelf. Het is belangrijk om een middenmaat te vinden: rekening houden met anderen en rekening houden met jezelf.

Ja-zeggers voelen zich overbelast


Mensen doen voortdurend een beroep op elkaar, zowel thuis als op het werk. Het kan dan gaan om simpele klusjes als het doen van de afwas. Voor je het weet sta jij elke dag af te wassen. Op kantoor kunnen collega’s je steeds vragen bij te springen als het druk is met als resultaat dat jij je eigen werk niet af krijgt en moet overwerken. Mensen kunnen dan het gevoel krijgen dat zij veel meer gevraagd worden dan anderen om te helpen maar dit valt in de praktijk vaak mee. Omdat deze mensen vrijwel nooit nee zeggen, hebben ze het altijd druk en voelen zij zich overbelast. Een nieuwe vraag om hulp zorgt voor nog meer stress. En als jij altijd ja zegt, kan het inderdaad zo zijn dat mensen jou om hulp vragen, jij weigert immers toch niet.

Tips & oefeningen – Leren nee zeggen

Voor veel mensen is het moeilijk: nee zeggen als je om een gunst wordt gevraagd. Je kunt hiermee echter oefenen, om te beginnen door eens duidelijk in kaart te brengen hoeveel tijd je eigenlijk besteedt aan je taken. Heb je nog wel vrije tijd? Is er nog ruimte om klusjes aan te nemen? Schrijf ook de verzoeken om hulp op waartegen jij ja hebt gezegd en kijk hoeveel tijd er dan nog is. Is je planning vol? Probeer dan eens nee te zeggen.

Ook tijd nemen voordat je beslist, of je ‘ja’ of ‘nee’ zegt kan heel goed helpen. Even nadenken en eventueel je to-do-lijst bekijken geeft je extra tijd om te beslissen of je de hulp wel of niet kunt bieden. Gevoelens van stress en emoties krijgen zo ook de tijd neer te dalen waardoor je een weloverwogen beslissing kunt nemen. Nee zeggen is daarna minder moeilijk en je hebt ook de tijd om je “nee” te formuleren.

Wees minder goed bereikbaar. Door je telefoon uit te zetten kunnen mensen je minder gemakkelijk bereiken met verzoeken om hulp. Hetzelfde geldt voor de social media op je pc. Zet Facebook en dergelijke uit. Zijn mensen teleurgesteld omdat ze je niet konden bereiken? Zeg dan gewoon dat je tijd voor jezelf nodig had, om te werken of om te ontspannen bijvoorbeeld.

Nee zeggen is assertief zijn

Assertiviteit is voor jezelf opkomen, op een goede manier en met respect voor de ander. Assertiviteit kun je leren, bijvoorbeeld door het volgen van een cursus. Aago biedt verschillen trainingen op het gebied van communicatietechnieken en is gebaseerd op NLP: Neuro Linguïstisch Programmeren. NLP is een geweldige manier om inzicht te krijgen in je eigen patronen en de patronen van anderen. Waarom zeg je altijd ja, hoe kan je leren vaker nee te zeggen zonder je daar schuldig over te voelen. Je kunt de training NLP gesprekstechnieken geheel online volgen, in je eigen tijd en tempo. De training NLP Technician is een mix van trainingsdagen op locatie en online studie. Je ontdekt waarom mensen doen wat ze doen, leert heldere kaders stellen en effectief observeren. Je wordt assertiever en leert nee te zeggen zonder anderen te kwetsen. Kijk op de site voor alle mogelijkheden voor NLP trainingen en opleidingen van Aago of neem contact op voor vrijblijvende en persoonlijke informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *