De meest voorkomende opmerkingen bij een burnout

Hoe herken je een burnout?

Veel mensen hebben last van een disbalans in hun leven, tussen inspanning en ontspanning. Meer dan 1 miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde, psychische aandoeningen. Psychologen, coaches en therapeuten hebben volle praktijken hierdoor. Stress op het werk is inmiddels broepsziekte nummer 1!

Het ervaren van ‘druk’ en het ‘moeten’ is een continue mentale en emotionele belasting. Je hebt dan gedachten met een stresserende mindset die je spieren aan doet spannen. Misschien herken je er de spanningshoofdpijn en/of nek- en schouderklachten wel van. Dat zijn de klachten waar de fysiotherapeut veel werk aan heeft en meestal mentaal veroorzaakt worden.

Veel voorkomende opmerkingen bij een burnout zijn: 

  • Mijn accu is leeg
  • Ik ben doodmoe
  • Ik kan niet meer / ik trek het niet meer
  • Ik ben niet meer vooruit te branden ….

In de meest gebruikte definitie van burnout (Maslach en Jackson, 1986) worden in ieder geval de volgende drie kenmerken van een burnout genoemd:

  1. Emotionele uitputting
    Er is een gevoel van extreme vermoeidheid. De accu is leeg, zowel mentaal als fysiek.
  2. Depersonalisatie (vervreemding ten opzichte van anderen)
    Dit is een punt waarop mensen je niet meer herkennen. Je wordt namelijk cynisch ten opzichte van je werk, collega’s, klanten, etc. Dit doe je uit zelfbescherming, echter dit wijkt af van het gedrag dat je omgeving van je gewend is, namelijk: betrokken, doorzetten, plichtsgetrouw, ambitieus, etc.
  3. Gevoel van verminderde bekwaamheid
    Je twijfelt aan je professioneel functioneren; je kennis en vaardigheden. Je hebt het gevoel dat je tekort schiet. Je beoordeelt jezelf negatief.

Oorzaken van een burnout

Burnout komt vaak voor bij harde werkers, maar is anderzijds ook vaak een gevolg van gebrek aan assertiviteit. Mensen met een burnout hebben vaak maanden (>6) en soms zelfs jaren over hun grenzen heen laten gaan. De verhouding tussen draaglast en draagkracht is zó lang uit balans geweest dat de stress chronisch is geworden. En hoe langer je doorloopt, hoe langer je herstel duurt!
Hoe is dat bij jou? Kan jij makkelijk nee zeggen? Goed je grenzen aangeven?

Wat kun je zelf doen bij stress?

Ontdek de disbalans in jouw leven. Onderzoek wat je energie oplevert en wat je energie kost. Breng in kaart hoe vaak je ja zegt en achteraf denkt of voelt dat dit niet de beste keuze was. Dit kunnen uiteraard ook leuke dingen zijn. Ook daar kan je stress bij ervaren. Bijvoorbeeld, omdat we keuzes moeten maken, iets anders moeten laten varen, eigenlijk iets langer blijven of meer nemen dan goed voor ons is, etc. En het is verrassend hoeveel gedachten daarmee gepaard gaan en hoe keer op keer weer blijkt dat onze gedachten, onze mindset, een hoofdrol spelen in stress, het niet handhaven van grenzen (over ons heen laten lopen en geen nee zeggen) en burnout klachten.

Tips

Gebruik de volgende tips* om te ontdekken hoe het met jouw stresslevels gesteld is en meer tijd voor herstel in jouw leven in te bouwen.

Tip 1: Breng in kaart wat je energiegevers en energievreters zijn.
Doe dit zowel voor je werk als privé. Maak categorieën, bijvoorbeeld: relatie, gezin, huishouden, werk, etc.

Tip 2: Ga tijdelijk wat minder werken (stel grenzen), zodat je tot rust kunt komen.
Let hierbij op wat je lichaam nodig heeft. Dit houdt in: gezond eten, ontspanningsoefeningen, regelmatig bewegen, regelmatig slapen, etc. Kortom: luister naar wat je lichaam nodig heeft.

Tip 3: Verdiep je in de oorzaken
Wat heeft er toe geleid dat je op dit punt bent beland? Welke factoren zijn gerelateerd aan je werk, privéleven en/of persoonlijkheid? Kun je iets aan de situatie(s) veranderen? Maak het bespreekbaar. Kom je erachter dat het in je persoonlijkheid zit, vraag dan om een persoonlijk coachtraject bij een expert die oog heeft voor jouw én je werkcontext.

Tip 4: Ontdek het werk of de werkzaamheden waar je echte ambitie ligt
Waar word jij blij van? Welk werk of werkzaamheden geven je voldoening?

Start nú met deze tips en wacht niet totdat je écht doodmoe en volledig uit balans bent!!
Wanneer je vermoedt dat er sprake is van een burnout is het van belang om je huisarts te raadplegen en in overleg een goede burnout coach te vinden.

Privé of werk burnout?

Ondertussen is bekend dat een burnout net zo goed door privé omstandigheden als werk veroorzaakt kan worden. Het kan ook een combinatie van beiden zijn en vraagt serieuze begeleiding.
Een holistische benadering werkt goed bij een burnout. Deels lichaamsgericht en deels aan de slag met mentale en emotionele aspecten. Gespreksmethodieken en interventies vanuit NLP ondersteunen het mentale en emotionele en leren anders met bestaande gedachten om te gaan. Mindfullness geeft oefeningen om stilte in het denken te creëren. Het grootste effect zit in de wisselwerking tussen lichaam en geest. Ze zijn tenslotte onlosmakelijk met elkaar verbonden 😉

* Deze tips en tekst is geïnspireerd op een blog van Sylvia van Meel, zelfstandig coach en trainer bij Aago en tevens werkend als burnout en mindfulness expert bij Cobin.
Kijk hier voor haar originele blog

Aago biedt NLP trainingen en opleidingen waar het holisme een basis uitgangspunt is en heeft veel experts in dienst op het gebied van stresspreventie, duurzame verandertrajecten, vitaliteit en individuele coachtrajecten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *